The decision was made on Thursday by the prefect of the Île-de-France region, Marc Guillaume. This bus station, located in the 12th arrondissement of Paris, has been in service since 2017. Despite its age, it welcomes nearly 5 million passengers each year.
The Paris-Bercy bus station, also known as Bercy-Seine, is the hub for long-distance buses in the capital. The City of Paris had announced in 2023 its intention to close this station after the Olympic Games. A timeline that has since been abandoned.
Located in the 12th arrondissement, on the banks of the Seine, it was put into service in 1996 as a tourist bus parking lot to relieve the city center. The City of Paris wants it to return to this purpose.
Former Transport Minister François Durovray commissioned a study at the end of 2024 from the prefect of Île-de-France, Marc Guillaume, regarding the future of this bus station, the busiest in France. He concluded on Thursday to keep the station in service until 2030, confirming information from the website L’Informé.
«This solution suits us,» reacted Flixbus, one of the largest operators of long-distance buses. «We will work with all stakeholders to ensure that it goes smoothly,» they stated.
The Paris-Bercy station, completely underground, is often criticized for its poor condition. In 2023, the Transport Regulation Authority (ART) deemed that it offered «insufficient» services to passengers.
La décision a été prise ce jeudi par le préfet de région d’Île-de-France Marc Guillaume. Cette gare routière, située dans le 12e arr. de Paris est en service depuis 2017. Malgré sa vétusté, elle accueille près de 5 millions de passagers chaque année.
La gare routière de Paris-Bercy appelée Bercy-Seine constitue le centre névralgique des cars longue distance dans la capitale. La mairie de Paris avait annoncé en 2023 vouloir fermer cette gare à l’issue des Jeux olympiques. Un calendrier qu’elle a depuis abandonné.
Située dans le 12ᵉ arrondissement, au bord de la Seine, elle a été mise en service en 1996 comme un parking de cars de tourisme pour soulager le centre parisien. La mairie de Paris souhaite qu’elle revienne à cette vocation.
L’ex-ministre des Transports François Durovray avait commandé une mission fin 2024 au préfet d’Ile-de-France, Marc Guillaume, au sujet de l’avenir de cette gare routière, la plus fréquentée de France. Il a conclu jeudi à un maintien en service de la gare jusqu’en 2030, confirmant une information du site L’Informé.
«Cette solution nous convient«, a réagi Flixbus, l’un des plus gros exploitants de cars longue distance. «Nous travaillerons avec toutes les parties prenantes pour que cela se passe au mieux«, a-t-il indiqué.
La gare de Paris-Bercy, entièrement souterraine, est souvent critiquée pour son mauvais état. En 2023, l’Autorité de régulation des transports (ART) jugeait qu’elle offrait aux voyageurs des services «insuffisants«.
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